Tiang
– tiang bersejarah di Masjid Nabawi
Mengikut hadith
dalam kitab sahih Bukhari, para sahabat r.a amat gemar bersolat berdekatan
dengan tiang-tiang ini. Ada lapan tiang yang secara khususnya mempunyai sejarah
dan dikenali
Berikut ini adalah nama-nama tiang (usthuwaanah)
yang berada di dalam Raudhah Masjid Nabawi
الأسطوانة الوفود.1 Tiang
Utusan
Kebiasaannya para utusan datang untuk berjumpa Rasulullah s.a.w mereka
akan duduk disini. Baginda akan datang ke tempat ini untuk bercakap mengenai
hukum-hakam.
الأسطوانة المحرس.2 Tiang
Pengawal
Terletak di sebelah utara tiang katil, juga dikenali dengan nama tiang
Ali bin Abi Talib r.a kerana beliau selalu bersolat dan duduk di bahagiannya
yang bersambung dengan rumah Rasulullah s.a.w untuk menjaga Baginda Rasulullah
s.a.w.
الأسطوانة السرير.3 Tiang
Katil
Diriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w juga pernah beriktikaf di sini.
Sebahagian Ulama berkata bahawa semasa beriktikaf, pada waktu malam Baginda
akan berehat di sini. Sebab itulah nama ini diberikan, makna asal Sarir adalah
katil. Sesuatu yang diperbuat daripada pelepah tamar telah diletakkan berdekatan
tiang tersebut sebagai tempat rehat Baginda s.a.w.
الأسطوانة التوبة.4 Tiang
Taubat/Abu Lubabah
Terkenal juga sebagai اسطوانة اأبي لبابة tiang
ke empat dari Mimbar, yang kedua dari makam Rasulullah s.a.w dan yang ketiga
dari kedudukan kiblat.
Dalam misi mengepung penempatan Yahudi Bani Quraizhah yang khianat dalam
perang Khandaq, Abu Lubabah telah melakukan kesilapan. Ceritanya bermula
apabila Rasulullah SAW telah membuat keputusan menghukum bunuh terhadap
golongan lelaki yang memerangi mereka, sementara yang lain diusir keluar.
Tetapi keputusan ini dirahsiakan dari pengetahuan Bani Quraizhah kerana mereka
masih belum menyerah kalah.Setelah kepungan berlarutan, Bani Quraizhah meminta
Rasulullah melantik Abu Lubabah menjadi perunding bagi pihak Islam, dan
mengutuskannya berjumpa mereka. Ini kerana Abu Lubabah sebelum ini memiliki
hubungan perjanjian dengan mereka.
Abu Lubabah pergi
berjumpa mereka. Mereka bertanya pendapat Abu Lubabah
“Adakah kamu bersetuju kami menyerah mengikut
perintah Muhammad wahai Abu Lubabah?”
“Ya.” Jawab Abu Lubabah. Dalam waktu yang sama, beliau mengisyaratkan dengan tangan di lehernya, dengan maksud bahawa Rasulullah telah perintahkan bunuh terhadap mereka.
Saat itu juga Abu Lubabah tersedar, beliau telah membocorkan rahsia Rasulullah. Beliau terus diselubungi rasa bersalah, dan menganggap dirinya sebagai pengkhianat.
Beliau merasakan dirinya sudah dimurkai Allah. Pada waktu itu kepalanya hanya memikirkan bagaimana mahu melepaskan diri dari kemurkaan itu.
Beliau tidak pulang bertemu Rasulullah, sebaliknya menuju ke rumah dan mendapatkan rantai besi dan terus menuju ke masjid nabawi. Kemudian beliau meminta dirinya diikat di salah satu tiang masjid dalam keadaan berdiri.
Selesai diikat, Abu Lubabah bersumpah:
“Demi Allah aku tidak akan lepaskan diri, tak akan makan dan minum sehinggalah Allah menerima taubatku, ataupun aku mati.”
Tatkala Rasulullah melihat Abu Lubabah, baginda bersabda:
“Sekiranya dia datang berjumpa denganku dahulu, nescaya akan aku ampunkan beliau. Tapi dia memilih cara ini. Aku tidak boleh melepaskannya sehingga Allah sendiri yang melepaskannya.”
Abu Lubabah terus diikat sedemikian berhari-hari lamanya, sehingga tubuhnya menjadi lemah, layu, pandangan mulai kabur, dan pendengaran semakin kurang.
Anak-anaknya tidak putus menziarahi dan menangisi keadaan Abu Lubabah. Namun beliau hanya meminta dibebaskan untuk bersolat, kemudian kembali diikat. Sesiapa yang melihat keadaan Abu Lubabah pasti akan bersedih, tetapi beliau tetap dengan pendirian tersebut.
Enam hari berlalu, Abu Lubabah masih dalam keadaan demikian. Hinggalah pada lewat malam ke tujuh, isteri Nabi, Ummu Salamah mendengar baginda tertawa kegembiraan usai qiamullail.
Ummu Salamah bertanya:
“Kenapa tuhan membuatkan gigimu tertawa wahai Rasulullah?”
Jawab baginda:
“Allah sudah mengampunkan Abu Lubabah..”
Ummu Salamah terus meminta izin menyampaikan khabar gembira itu kepada Abu Lubabah. Baginda mengizinkan dan sepantas kilat Ummu Salamah pergi ke masjid dan berkata:
“Wahai Abu Lubabah. Bergembiralah sekarang. Allah telah menerima taubatmu.”
Mendengar kata-kata Ummu Salamah, para sahabat yang ada ketika itu pantas menerpa ke arah Abu Lubabah untuk melepaskannya. Namun Abu Lubabah berkata:
“Jangan! Demi Allah. Biar Rasulullah sendiri yang membukanya nanti.”
Tiba waktu solat, Rasulullah pun keluar. Maka baginda melepaskan ikatan Abu Lubabah dengan tangan mulia baginda sendiri.
Tiada siapa dapat menggambarkan tahap kegembiraan Abu Lubabah apabila Allah sendiri yang menurunkan wahyu mengampunkannya. Sejak hari itu, setiap kali membaca ayat yang diturunkan mengenainya itu, beliau akan menangis kegembiraan:
“Dan ada yang lain mengakui dosa-dosa mereka. Mereka telah mencampur adukkan amal yang baik dengan amal yang buruk. Sungguh Allah menerima taubat mereka; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
[At-Tawbah:102]
Tiang itu menjadi saksi taubat seorang hamba. Sejak hari itu, tiang tersebut digelar sebagai tiang Abu Lubabah, ataupun tiang taubah. Siapa ke Masjid Nabawi, akan melihat sebuah tiang di satu sudut terukir nama Abu Lubabah dan taubatnya.
“Ya.” Jawab Abu Lubabah. Dalam waktu yang sama, beliau mengisyaratkan dengan tangan di lehernya, dengan maksud bahawa Rasulullah telah perintahkan bunuh terhadap mereka.
Saat itu juga Abu Lubabah tersedar, beliau telah membocorkan rahsia Rasulullah. Beliau terus diselubungi rasa bersalah, dan menganggap dirinya sebagai pengkhianat.
Beliau merasakan dirinya sudah dimurkai Allah. Pada waktu itu kepalanya hanya memikirkan bagaimana mahu melepaskan diri dari kemurkaan itu.
Beliau tidak pulang bertemu Rasulullah, sebaliknya menuju ke rumah dan mendapatkan rantai besi dan terus menuju ke masjid nabawi. Kemudian beliau meminta dirinya diikat di salah satu tiang masjid dalam keadaan berdiri.
Selesai diikat, Abu Lubabah bersumpah:
“Demi Allah aku tidak akan lepaskan diri, tak akan makan dan minum sehinggalah Allah menerima taubatku, ataupun aku mati.”
Tatkala Rasulullah melihat Abu Lubabah, baginda bersabda:
“Sekiranya dia datang berjumpa denganku dahulu, nescaya akan aku ampunkan beliau. Tapi dia memilih cara ini. Aku tidak boleh melepaskannya sehingga Allah sendiri yang melepaskannya.”
Abu Lubabah terus diikat sedemikian berhari-hari lamanya, sehingga tubuhnya menjadi lemah, layu, pandangan mulai kabur, dan pendengaran semakin kurang.
Anak-anaknya tidak putus menziarahi dan menangisi keadaan Abu Lubabah. Namun beliau hanya meminta dibebaskan untuk bersolat, kemudian kembali diikat. Sesiapa yang melihat keadaan Abu Lubabah pasti akan bersedih, tetapi beliau tetap dengan pendirian tersebut.
Enam hari berlalu, Abu Lubabah masih dalam keadaan demikian. Hinggalah pada lewat malam ke tujuh, isteri Nabi, Ummu Salamah mendengar baginda tertawa kegembiraan usai qiamullail.
Ummu Salamah bertanya:
“Kenapa tuhan membuatkan gigimu tertawa wahai Rasulullah?”
Jawab baginda:
“Allah sudah mengampunkan Abu Lubabah..”
Ummu Salamah terus meminta izin menyampaikan khabar gembira itu kepada Abu Lubabah. Baginda mengizinkan dan sepantas kilat Ummu Salamah pergi ke masjid dan berkata:
“Wahai Abu Lubabah. Bergembiralah sekarang. Allah telah menerima taubatmu.”
Mendengar kata-kata Ummu Salamah, para sahabat yang ada ketika itu pantas menerpa ke arah Abu Lubabah untuk melepaskannya. Namun Abu Lubabah berkata:
“Jangan! Demi Allah. Biar Rasulullah sendiri yang membukanya nanti.”
Tiba waktu solat, Rasulullah pun keluar. Maka baginda melepaskan ikatan Abu Lubabah dengan tangan mulia baginda sendiri.
Tiada siapa dapat menggambarkan tahap kegembiraan Abu Lubabah apabila Allah sendiri yang menurunkan wahyu mengampunkannya. Sejak hari itu, setiap kali membaca ayat yang diturunkan mengenainya itu, beliau akan menangis kegembiraan:
“Dan ada yang lain mengakui dosa-dosa mereka. Mereka telah mencampur adukkan amal yang baik dengan amal yang buruk. Sungguh Allah menerima taubat mereka; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
[At-Tawbah:102]
Tiang itu menjadi saksi taubat seorang hamba. Sejak hari itu, tiang tersebut digelar sebagai tiang Abu Lubabah, ataupun tiang taubah. Siapa ke Masjid Nabawi, akan melihat sebuah tiang di satu sudut terukir nama Abu Lubabah dan taubatnya.
اَلأُسْطُوَانَة عائشة.5 Tiang
Saidatina Aisyah
Dikenali juga sebagai الأسطوانة المهاجرين kerana
kebiasaannya golongan Muhajirin mengadakan majlis mereka disitu. Pada mulanya
di sinilah tempat Rasulullah s.a.w bersolat, kemudian baginda memilih tempat
yang diceritakan diatas. Tiang ini adalah yang ketiga dari mimbar, ketiga dari
makam Rasulullah s.a.w
Dalam sebuah hadith riwayat Saidatina Aishah r.a bahawa Rasulullah s.a.w
telah bersabda “Ada satu tempat dalam masjid ini jika manusia tahu hal
keadaannya, maka undian terpaksa dibuat kerana masing-masing akan berebut
untuknya.” Orang ramai telah bertanya kepada Saidatina Aishah r.a “Tempat yang
mana satu?” Pada mula beliau enggan memberitahu, akhirnya beliau memberitahu.
Sebab itulah ia dipanggil Ustuwanah ‘Aishah kerana dengan petunjuk dan hadith
daripada beliau tempat ini menjadi pilihan.
اَلأُسْطُوَانَة المُخَلَّقَةُ .6 Tiang
Wangi/Muqallaqah
Inilah tempat yang Rasulullah s.a.w selalu bersolat. Ianya juga dikenali dengan nama أسْطُوَنَة حَنَّاَنة. Tempat berlakunya peristiwa batang tamar sewaktu Rasulullah s.a.w berpindah menyampaikan khutbah di atas mimbar. Para sahabat selalu menyapu minyak wangi di tempat itu sebagai tanda tempat solat Rasulullah s.a.w. oleh sebab itulah wujudnya nama Tiang Wangi.
Inilah tempat yang Rasulullah s.a.w selalu bersolat. Ianya juga dikenali dengan nama أسْطُوَنَة حَنَّاَنة. Tempat berlakunya peristiwa batang tamar sewaktu Rasulullah s.a.w berpindah menyampaikan khutbah di atas mimbar. Para sahabat selalu menyapu minyak wangi di tempat itu sebagai tanda tempat solat Rasulullah s.a.w. oleh sebab itulah wujudnya nama Tiang Wangi.
Mihrab Tahajud
Tiang ini terletak dibelakang rumah saidatina Fatimah r.a di sebelah
utarra. Kini, berada di dalam makam. Apabila kita berdiri di depannya, pintu
Jibril berada disebelah kiri.
الأسطوانة مربعة القب Tiang
Empat persegi kubur
Juga dikenali sebagai tiang Jibril. Para Ulama menulis bahawa inilah
tempat khusus yang didatangi Malaikat Jibril a.s, kini tiang ini tidak dapat
dilihat dari luar kerana ia telah dimasukkan ke dalam binaan makam.Menurut ahli
sejarah, tiang –tiang ini dibina di tempat yang asal semasa pembaharuan
binannya.Sebenarnya tiada satu tempat pun di dalam masjid Nabawi yang tidak
dipijak oleh tapak kaki Rasulullah s.a.w yang mulia dan juga tidak dijak para
sahabat dalam solat mereka. Bukan hanya Masjid Nabawi bahkan tiada bahagian
dalam kota Madinah yang tidak dipijak oleh insan-insan mulia seperti mereka.
Oleh sebab itu, semua tempat di sana penuh keberkatan. Semoga Allah s.w.t
memberi kita taufik untuk mengambil faedah daripada keberkatannya
No comments:
Post a Comment